:: Baptisten Gemeente Doetinchem ::

Geheimen in de Bijbel – typologie

Een van de geheimen bij het lezen van de Bijbel is het gaan begrijpen van typologie. Wat wordt daarmee bedoeld? Soms zitten er waarheden verborgen in verhalen of hebben geschiedenissen en gebeurtenissen uit de Bijbel een grote overeenkomst met Gods plan met deze wereld, met de persoon Jezus Christus. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Jozef, de zoon van Jakob die, voordat hij de hoogste plaats zou innemen als onderkoning van Egypte, in de diepste kerker werd gegooid op basis van een valse beschuldiging (hij zou Potifera hebben aangerand, maar het echte verhaal was dat deze vrouw Jozef probeerde te verleiden). Op een miraculeuze manier krijgt Jozef de hoogste politieke functie uit zijn tijd. En vanuit deze positie zou Jozef zijn familie redden in tijden van hongersnood. Als je goed lees kan je het verhaal van de Heer Jezus erin terug vinden. Zo moest Jezus ook veroordeeld worden tot de zwaarste straf (een vervloekte kruisdood) voordat Hij de mensheid kon redden.

Maar denk ook aan het verhaal van Noach en de ark die hij moest bouwen van God… Er zitten ongelofelijk veel geheimen in dit verhaal verborgen. Zomaar een paar dingen op een rijtje, alleen maar even wat puntsgewijs genoemd:

  1. Noach bouwde alleen de ark (lees maar in Genesis 6 vers 22).
  2. Slechts één venster in de ark, naar boven toe (Genesis 6 vers 16). Geen zicht op de straf van God, de omstandigheden. Slechts één blik naar de hemel is wat God heeft gepland!
  3. Toen alles gereed was werd het gezin van Noach gered (Genesis 7 vers 1) Zo wordt Gods familie ook gered toen alles gereed was!
  4. De Heer sluit de ingang (Genesis 7 vers 16). Het is alleen Gods initiatief! Het doet ook denken aan de ingang in de redding, de zijkant van de ark. Jezus’ zijde werd doorgestoken toen Hij gestorven was aan het kruis. Dat is onze ingang in de redding die God aanbiedt!
  5. De ark van Noach liep vast (“rustte“) op het Araratgebergte. Als je de betekenis van de namen gaat onderzoeken, dan vindt je een groot geheim over het vinden van rust in je leven!
    PS: Noach betekent “rust”, Aratat betekent “de vloek is omgekeerd”.

Luister de preek : Noachs ark, beeld van Gods redding (25 oktober 2009 door Wouter van der Toorn)

Samenkomsten

Wij komen iedere zondag om 10:00 uur samen in het Metzo College. Het adres is:

Maria Montessoristraat 5
Doetinchem

Postadres en Contact